08 december 2009

storstadsanonymitet

















Jag bor i Göteborg, kanske världens mysigaste och härligaste storstad. När jag flyttade jag hit tänkte jag att det skulle vara svårt att vara anonym på samma sätt som man lätt blir när man har vägarna förbi Stockholm. Duvet, sådär storstadsanonym.

Men nu har det hänt. 

Jag lever i Göteborg men jag har fortfarande bara min ganska lilla krets av vänner här och utöver dem är det inte mer. Eller, jag menar inte att jag inte uppskattar dem, utan snarare att jag är lika anonym som en stockholmare (japp, jag drar dem alla över en kant!) så fort jag befinner mig utanför mina "kretsar". Typ som hemma eller i vilken småstad som helst, bara det att där hemma vet ju i alla fall nästan alla något om alla andra. 

Här är det bara en strid ström av skiftande ansiktsdrag, färger och stilar som stilla passerar förbi utan att jag riktigt ser dem.


Hannahwords

1 kommentar: