12 november 2009

bara 75% visdom kvar.



Bilder från Viebäck maj 2009, Modell: Knut Paxlind

Igår var jag i Falköping, staden som känns igen på koskitslukten, för att dra ut en visdomstand. Det var en mycket spännande procedur.. hur bra känns det när en tandläkare som heter Hossain ska in med vassa stålgrejer och långa skrämmande sprutor i käften på en liksom..? och så ska man ligga där och gapa.. frivilligt. 
Men Hossain var supertrevlig och sköterskan tröstade mig med en klappande hand nästan hela tiden när jag sa att jag tyckte det var jättejobbigt. 

Två fetingsprutor in i käften, trodde de skulle ut genom kinden där ett tag, den började bukta ut.. Sen höll jag på att svimma, men de gav mig tid att hämta andan igen.
"Trampa med fötterna, fortsätt, fortsätt"
Sen fortsatte det.. De bände och böjde och jag började må illa igen. Så de gav mig åter lite tid och sen mådde jag bättre
"GO - ta ut 'na" sa jag och så skratta dom :)
Då satt tanna typ löst och var bara att plocka ut med en tång. Plopp sa det och så var jag 25% mindre vis.

Effektiv tid tog det typ 15 minuter.. Det kändes nästan inget, bara lite spänningar i käken, men jag är ändå stolt över att jag klarade det utan att svimma! 

Nu är jag tillbaka i Göteborg, bedövningen gick ut efter sex timmar och värktabletten efter ytterligare sex. Hade en uns svårt att somna för det rann liksom blod ner i svalget hela tiden. Idag känns det lite svullet i hela högersidan av underkäken och jag har svårt att öppna munnen, men det är sånt som lägger sig :)

Jag har min trofé också. Jag fick tanden.

hannahwords

1 kommentar: