10 augusti 2011

Kreativitet?

Alltså kreativitet skulle kunna vara det enda en människa behöver för att överleva på denna jord. Det som är synd med kreativitet är ju att man inte kan sätta på eller stänga av den. Man kan döda den, men inte riktigt bara stänga av. När man är inne i en kreativ våg och tvingar sig till sängs klockan ett på natten, då stänger man inte av kreativiteten, man dödar den. Jag är sån att jag kör på stenhårt tills jag somnar framför datorn. Det är sjukt skönt. Kreativitet. Utan kreativitet skulle jag nog vara en galet tråkig person, jag använder det i allt jag gör; tala, klä mig, musik, bilder, mat, häng. Att hitta på något att göra måste ju någonstans kräva en uns av kreativitet i alla fall. Till slut kanske man bara gör samma sak i och försig. Inte så produktivt. Inte så kul.

Så jag gör olika saker, jobbar med olika saker, lär mig nya saker, tar kliv in i nya områden både i mitt arbetsliv som frilansare men även som person, mycket tack vare att jag får mod då jag känner trygghet i min kreativitet. Jag litar på min kreativitet. Att den kommer när jag behöver den är galet viktigt för mig. Vad vore en fotograf utan kreativitet som bara går på rutin? Jag hade i alla fall inte velat ha en sån bröllopsfotograf.

Ibland kan jag bli ganska sur på speciellt fotografer som jobbar mot privatpersoner med familjeporträtt och bröllop. Man har ju ett ansvar inte bara mot individen man förevigar utan även mot branschen, att vara med och för fotografin framåt! Om bilderna i ett bröllopsalbum ser likadant ut efter 5 år med bara utbytta ansikten ska man nog börja fundera på vad man håller på med! En fotograf som jobbat i 25 år måste verkligen kämpa så mycket mer än en som jobbat i 2 år. Genom hela livet kan jag tycka att man ska hålla sig ifrån rutiner när det inte längre är bra för en.

Ja. Jag vet inte riktigt vart jag är påväg med detta. Jag är bara galet lycklig över kreativitet! Och jag längtar tills jag slutar jobbet så jag kan ta mig hem och redigera massa bröllopsbilder från sommaren.Wiie!

Hannahwords

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar